Иван Мандевски има над 9 години професионален опит. Избрал е да живее и работи в гр. Пловдив, а професионалните му ангажименти го водят в различни точки на страната. Специлизира в сферата на сватбената, портретната, интериорна и корпоративна фотография. Той опредено е творец и има мащабен поглед върху нещата.

Изглеждаш доволен, щастлив ли си?

Да! Споделям живота си с жена, която ме подкрепя и имам най-желаната от мен професия!

Коя беше искрата. която те запали, съвсем в началото?

Помня, че още от дете се впечатлявах от страхотните кадри в чуждестранните списания и затова избрах фотографията за свое хоби, което в последствие превърнах в професия. Харесва ми колко много труд, постоянство и известна доза късмет стоят зад една впечатляваща снимка. Това, наред с множеството разнообразни контакти, динамиката на работата, споделените емоции, стремеж да надскочиш себе си и да удовлетвориш изискванията на клиента, са нещата, които ме карат да грабна с хъс фотографската раница и да тръгна към следващия ангажимент.

Как минава един снимачен ден? 

Преди всичко зависи с какъв тип ангажимент е зает снимачния ден, но винаги е предхождан от няколко часа подготовка. Зареждане на батерии на камерите и на светкавиците, разтоварване на снимачен материал от предходния ден, размисъл и идейна подготовка по предстоящия проект, сватба или друго събитие, подготовка на нужния брой обективи, камери стативи и друго оборудване. Самият снимачен ден започва с ободряваща напитка, много музика, лек стречинг и разходка на моето любимо корги. Следват снимки, снимки, снимки… постоянно сменям ракурси, обективи, фонове и пози. Щом снимането приключи (понякога това е в 1-2 след полунощ), започва подготовката за следващия снимачен ден.

При снимки за сватби, например, задължително ли е булката да носи професионален грим? Как се отразява това на снимката?

Професионалният грим при портретните снимки е изключително важен, независимо дали снимам мъж или жена. Той е необходим, за да изравни тена на кожата, да подчертае силните черти на едно лице и да прикрие нежелани детайли от него. Дори когато гоним небрежна визия е нужен т.нар. грим „без грим“, тогава гримът е незабележим, но ефектът, който дава е незаменим. Когато говорим за грим в сватбения ден, той за мен е задължителен. Той прави булката неотразима, допринася за тържествеността и официалността на събитието, носи много настроение и самочувствие на булката, което аз запечатвам в моите кадри.

Защо според мен е важно гримът да е професионален, особено в сватбения ден? Събитието е с голяма продължителност, в разнообразни метеорологични условия, изпълнено е с множество прегръдки и целувки, понякога и сълзи от щастие, различни светлинни условия – дневна светлина, изкуствено осветление, ярко слънце, фотографски светкавици. Точно заради това е важно гримът да е направен с професионални продукти, с издръжливи техники на нанасяне и изкусно да подчертае всички прекрасни черти на булката.  Точно затова е важно да се избере подходящият професионалист за тази дейност, опитът ми е показал, че не всеки, който предлага тази услуга, може да защити подобаващо критериите, който изброих.

Куриози и забавни моменти имал ли си?

Може би най-куриозният случай е, че именно фотографията ме срещна с любовта на живота ми. Иначе куриозните и забавни моменти са тема за едно цяло отделно интервю, но ще споделя няколко на прима виста предимно от сватбените тържества.

Младоженци забравиха пръстените за момента на венчавката, но пък имаха късмет кумовете да им услужат с техните. Налагало се е смяна на кум в последния момент, кум да си смени вероизповеданието, за да може да венчае младоженците, разтапяща се торта да се сервира преди всички други блюда, група мъже в женски дрехи да танцуват кан-кан и отдолу да са с „бельо по шотланска традиция“.

Какъв е шансът да си поляк, който се жени за българка в Пловдив и по време на фотосесията да срещнеш група полски туристи, които да ти пеят традиционни полски сватбени песни на връх Небет тепе?! Веднъж булка ме нае 10 дни преди сватбата и се оказа, че освен мен и роклята, все още няма нищо друго избрано и организирано по сватбата, тъй като току-що бяха пристигнали от Виена. Въпреки краткото време, сватбата беше повече от страхотна и изключително различна от сватбите, които се организират в продължение на месеци, та дори година. Тя включваше виенски валсове на Античния театър в Пловдив, разглеждане на музеи в Стария град, фотосесия, уелкъм дринк, народни танци в разкошна къща в Стария Пловдив и вечерен прием в аристократична галерия с още валсове.

Защо фотошоп е толкова застъпен във фотографията? Къде остава магията на перфектния кадър?

Фото манипулациите са съпътствали фотографията още от нейното създаване. Просто методите са били аналогови, а сегашните са дигитални и дори носят имената на своите ретро аналози. Фотошоп е изключително мощен инструмент за корекция, но все повече в световен мащаб се гони естествената визия и истинския момент. Лично аз се старая кадрите ми да са готови в камерата поне на 80-90%. Дори когато имат ефекти, предпочитам да са постигнати в процеса на снимане – призми, огледала, лещи, допълнително осветление и други. Както обичам да казвам „Ако няма Before, няма да има и After”.

Магията на перфектния кадър си е там, където винаги е била. Това е моментът, в който успяваш да събереш в едно емоцията атмосферата и посланието. Всички други технически характеристики като бленда, скорост и т.н. са просто едни цифри, които не могат да докоснат душата, ако я няма светата троица на фотографията, а именно Емоция, Атмосфера и Послание. Моите най-точни попадения могат да се видят на страницата ми.

Какво мислиш за самоуките фотографи?

Лично аз не одобрявам повечето методи на обучение на съвременното академично образование. В частност за фотографията има много литература, която обръща внимание, както на техническата част на фотографията, така и на художествената ѝ страна. Има и много уъркшопи и мастър класове на известни родни и чуждестранни фотографи, които също са много добър метод за доусъвършенстване на наученото. Ако човек желае, може да научи много за фотографията и онлайн, но най-добрият учител си остава практиката.

Фотограф къща храни ли?

„Любителите мислят за техниката, професионалистите мислят за парите, майсторите мислят за светлината.“ Тази максима ясно показва, че само ако фотографията ти е професия, ще може да се капитализира, в противен случай би била само скъпо хоби. Но за да се превърне в професия, е необходима ясна визия, дефинирани цели и план за тяхното постигане. За тях рядко се говори във фотографската литература, защото те имат отношение към бизнес частта на това изкуство. Т.е. фотограф къща може да храни, ако е добър и като фотограф, и като бизнесмен.

Евтин VS скъп апарат?

Фотографското оборудване може да бъде изключително скъпо, но то в повечето случаи не е причината за страхотните кадри, които виждаме в галериите и в интернет. Най-важното винаги ще си остане ЗАУ (зад апаратното устройство), т.е. фотографът. Иначе най-добрият апарат в света, това е апаратът, който ви е в ръцете.

Един съвет към младите фотографи?

Никога не си прибирайте камерата, независимо от условията и ако видите „врата“ минете през нея.

Напиши коментар