Може и да сте сред щастливците, които само са чували за паник атаките и никога да не сте преживявали такава, но това не означава, че сте „застраховани”. 1 на всеки 10 човека е преживявал поне веднъж в живота си паник атака, така че не се знае какво може да отключи подобно разстройство у всеки от нас. А и пандемията и социалната изолация, които преживяваме сега, може да подействат доста стресиращо на по-чувствителните сред нас. Затова не е зле да сме подготвени и да знаем как да разпознаем това състояние и, по-важното, как да се справим с него.

Как да разпознаем паник атаката?

Паник атака може да получим в следствие на голямо количество психическо напрежение. Става въпрос за пристъп на силна тревожност, дори паника в комбинация с физически симптоми като недостиг на въздух, изпотяване, замайване и учестен пулс. В повечето случаи те не са свързани с определена ситуация или обстоятелство и по тази причина са непредсказуеми, което ги нарежда сред най-тежките форми на безпокойство.

Продължителността на подобно неприятно състояние може да бъде различна – между 10-20 до 40 минути. В някои редки случаи може дори да продължи един-два часа.

Симптоми на паник атаката:

  • Внезапен пристъп на сърцебиене;
  • Болки в гърдите;
  • Чувство за задушаване;
  • Гадене;
  • Треперене;
  • Изтръпване на тялото;
  • Замъгляване на съзнанието;
  • Силен страх.

Какво казва науката за паник атаките?

От научна гледна точка това е една от нашите еволюционни защитни системи. Благодарение на паник атаките разбираме за някаква опасност, от която трябва да се предпазим. Всъщност мозъкът ни не може да разпознае истинската от лъжливата опасност и затова реагира и в двата варианта. Ако мозъкът реши, че тялото е в опасност, дори и да не е така, то ще изпрати стресови сигнали по цялото ни тяло.

Как да се справим?

  • Фокусираме се върху дишането – затваряме очи и се концентрираме върху дишането. Поемаме дълбоко дъх няколко пъти, после го задържаме за малко и издишваме плавно. Това определено ще ни поуспокои.
  • Не се опитваме да прогоните чувствата – правилното решение на проблема е да позволим на чувствата да ни завладеят.
  • Фокусираме се върху сетивата – може да се справим с негативната енергия като се фокусираме върху нещата, които усещаме, помирисваме, виждаме, чувстваме и вкусваме в дадения момент.
  • Спираме хаоса в мислите си – просто започваме да си повтаряме наум, че всичко ще е наред.
  • Отпускаме мускулите си – при паник атака цялото тяло се стяга. Ето защо трябва да се опитаме да отпуснем мускулите си. Можем да започнете с пръстите на ръцете и постепенно да отпуснем и другите мускули.
2 Коментара
Напиши коментар
Този сайт е защите от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване.