Тялото е съвършената машина. За да работи без засечки има нужда от витамини и минерали. Те са необходими за растежа и доброто общо състояние. За съжаление над 90% от тях не могат да бъдат произведени или синтезирани в тялото и трябва да бъдат допълнително набавени.

Здравата имунна система е резистентна към атакуващите настинки и вируси. За да я поддържаме силна трябва да и набавяме витаминен комплекс. За сезона най-подходящи за приемане са А,Ц и Е.

Витамин Ц е мощен оксидант. Той повлиява добре съпротивителните сили на организма и облекчава стреса, затова е така ценен особено през зимните месеци. Помага за усвояването на желязото има важна роля в синтеза на колаген в тялото. Този витамин се изчерпва най-бързо, когато тялото е подложено на стрес и при пушачи. Нужно е всеки ден да си набавяме необходимото количество чрез добавки или храна.

Храните с най-голяма концентрация на витамин C са ягоди, цитруси, шипки, домати, карфиол и картофи.

Ползи:

  • помага при кървящи венци
  • подпомага действието на лекарства срещу възпаление на пикочните пътища
  • защитава и противодейства срещу канцерогенни фактори
  • помага при лекуването на различни вирусни и бактериални инфекции
  • понижава честотата на тромби във вените

Витамин А се съдържа в организма и не е нужно да се набавя допълнително колкото останалите витамини. Предпочитаната му форма е бета - каротин. Казват, че е по-изчистена и поддържа ниски нивата на лошия холестерол.

Храните с най-голяма концентрация на витамин А са яйцата, жълтите и тъмно зелени зеленчуци, черният дроб и морковите.

Ползи от него:

  • помага в борбата с респираторните заболявания
  • помага в лечението на очни заболявания
  • помага за отстраняването на старческите петна
  • съдейства за лечението на акне, външни язви и леки бръчки
  • поддържа доброто състояние на кожата, ноктите и косата

Витамини Е е активен антиоксидант. Складира се в организма за относително кратък период от време, както витамините B и C, което означава, че е необходимо да снабдявате тялото си с него всекидневно.

Храните с най-голяма концентрация на витамин Е са ядките, соята, спанакът, пълнозърнести храни и брюкселско зеле.

Ползи от него:

  • забавя стареенето на клетките и изглеждате по-млади
  • подобрява издържливостта, като набавя кислород на клетките
  • намалява риска от исхемична болест на сърцето
  • има диуретично действие
  • облекчава спазми и болезнени контракции
  • помага за задържане на плода при бременност

За финал трябва да знаете, че витамин А е мастноразтворим, тоест натрупва се тялото и се използва при необходимост. Трябва да се внимава за прекомерна употреба. При завишени нива има токсично действие. Витамините Ц и Е са водоразтворими, което значи, че не се натрупват, а се усвояват директно. Нямат токсично действие, защото излишното се изхвърля.

Витамините сами по себе си не са достатъчни, те не могат да бъдат асимилирани без помощта на минералите, но тях ще разгледаме друг път.

Напиши коментар